13 Oktober 2008

Mengurai Tanda Kebesaran Allah


Mengurai Tanda Kebesaran Allah
Oleh: Imam Ja’far Ash-Shadiq
Keluaran: Pustaka Hidayah
Halaman: 140 mukasurat
Salam

Suatu hari Al-Mufadhdhal bin Umar Al-Jufiy, seorang sahabat kepada Imam Ja’far Ash-Shadiq., bertemu dgn seorang ateis yang mendebatnya tentang keberadaan Tuhan dan pengaturan-Nya atas segala sesuatu. Baginya segala sesuatu terjadi tanpa kesengajaan. Tiada pencipta dan tiada pengaturan, melainkan segala sesuatu terjadi dengan sendirinya. Atas dasar inilah dunia ini ada dan akan tetap ada.

Begitu tajamnya argumen yang dibawanya sehingga Al Mufadhdhal tak dapat menguasai diri kerana kemarahan. Ia melaporkan hal ini kepada Imam Ja’far Ash-Shadiq a.s maka Imam berkata kepadanya”
“Wahai Mufadhdhal, akan ku sampaikan kepadamu tentang kebijakan Pencipta Yang maha Agung dan Maha Suci dalam menciptakan alam, binatang buas, binatang melata, burung, singa dan seluruh yang bernyawa dari kelompok binatang, tumbuh-2an, pohon-2 yang berbuah.. Semua itu menjadi pelajaran bagi orang-2 yang mahu mengambil pelajaran. Mengenali-Nya menenangkan hati orang-2 yg beriman dan membingungkan orang-2 yang ingkar..”

Kitab ini terbahagi kepada 4 bahagian iaitu bersamaan dengan 4 kali pertemuan..

Di pertemuan pertama
Menceritakan tentang Manusia, keteraturan padanya, perubahan ihwalnya dan pelajaran yang dapat dipetik darinya. Ianya terbahagi kepada 51 perkara kesemuanya. Dari yang sebesar-2 mengenai manusia sehinggalah yang sekecil-2nya mengenai manusia..

Di pertemuan kedua
Menceritakan tentang Haiwan samada haiwan di darat, di laut mahupun di udara. Ianya terbahagi kepada 36 jenis kesemuanya..
Berkata Imam: ” Wahai Mufadhdhal, makhluk itu ragu dalam kesesatan mereka dan mengikuti setan dan thaghut mereka. Mereka buta, tidak dapat melihat. Mereka bisu, tidak dapat berkata. Mereka tuli, tidak dapat mendengar. Mereka menyukai kehinaan. Mereka mengira bahawa mereka mendapat petunjuk. Mereka berpaling dari keutamaan. Mereka hidup mewah dalam ladang dosa dan najis, seakan mereka terhindar dari kematian dan jauh dari hukuman. Celakalah mereka dengan kesengsaraan, lamanya penderitaan dan kerasnya siksaan mereka.

“Yaitu hari yang seorang karib tidak dapat memberi manfaat kepada karibnya sedikitpun dan mereka tidak akan mendapat pertolongan, kecuali orang yang diberi rahmat oleh Allah” QS AD-Dukhaan: 41-42

(Mufadhdhal berkata:) Ketika mendengar itu, aku menangis. Maka beliau berkata, “Janganlah engkau menangis. Engkau bebas dari itu jika engkau menerima, dan selamat jika engkau mengetahui.”

Di pertemuan ketiga
Menjelaskan mengenai ihwal langit, matahari, bulan, bintang-2, tata surya, malam, siang, panas, dingin, angin, tanah, air, udara, api, hujan, padang sahara, gunung, tanah liat, batu, pohon kurma dan pohon-pohonan serta bukti dan pelajaran dari semua itu. . Ianya terbahagi kepada 31 penerangan kesemuanya..

Di pertemuan keempat
Menceritakan tentang Kematian, Fana, Keyakinan orang yang bodoh, Empat aspek makrifat Al-Haq dan perinciannya. Ianya terbahagi kepada 12 keadaan kesemuanya..

Akhir kata sebuah kitab yang sungguh mengkagumkan..

Tiada ulasan: