16 Oktober 2008

Mencari DIA…


Mencari DIA…
Oleh: Buya HAMKA
Keluaran: Pustaka Aman Press (PAP)
Halaman: 77 mukasurat

Salam..
Sebuah buku yang ditulis oleh Haji Abdul Malik Karim Amrullah (HAMKA). Ana nukilkan sket citernya..

Melihat alam dgn serba serbi keindahan, kebesaran, susunatur yang seimbang, harmoni tergetar pada jiwa ingin bertanya.
“Apakah agaknya Rahsia Disebaliknya?.”

Seumpama sebuah mahligai yang indah berseri, penuh kebesaran, kita lihat dari luar nampak kepandaian pereka, kita masuk ke dalam nampaklah kepintaran penyusunan. Segala yang masuk ke dalam kagum melihat susunannya yang rapi, gabungan diantara Jamal (Indah) dan Jalal (Agung / Mulia). Yang tahu benar tentang bentuknya ialah seorang arkitek, yang tahu benar akan susunan seninya ialah seorang seniman, yang sanggup merangkum kata memuja dan menyanyikannya ialah seorang pujangga, semuanya sepakat mengatakan “INDAH”.
"Adakah Ada Apa-Apa Di Dalamnya.?"

Inilah pertanyaan yang timbul setelah melihat bentuk mahligai. Setengahnya berkata tidak mungkin tidak ada apa-apa, tentu amat mahal nilai barang yang tersembunyi didalamnya jika dibandingkan dengan mahligai itu sendiri. Orang yang merasa bahawa rahsia itu ada, sentiasa berusaha mencari apakah dia, dimana letaknya dan dia belum puas sebelum maksudnya tercapai.

Sebahagian yang lain bukanlah isi yang hendak dicari. Pandangannya hanya terbatas kepada keindahan lahiriah. Oleh itu dia tidak menuju pada isinya, bukan itu niatnya, meskipun ia termasuk ke dalam isinya, tidaklah juga ia akan mendapatkannya.

Datang yang lainnya menetapkan sahaja, sebelum mencarinya bahawa yang dikatakan ada itu sebenarnya tidak ada, hanya membuang masa mencari sesuatu yang tidak berfaedah..

Mahligai itu sememangnya mempunyai rahsia di dalamnya, dia hanya dapat dibuka dengan “kunci wasiat” yang letaknya tidak jauh dari dalam diri kita sendiri. Kuncinya telah lama ada, Cuma kita perlu bersihkannya dan menghilangkan karat-karat dan kotorannya.

Manusia biasanya memandang sesuatu terpisah dengan lainnya. Langit berpisah dengan bumi, bintang berpisah dengan matahari, air matanya lain dari tanah. Bahkan engkau lain akupun lain, tetapi pandangan seorang sufi tidaklah demikian.

Pada tenunan kain, pada kumpulan benang, dia melihat fabrik dan dia melihat pencipta fabrik. Pada buah dan pada daun, dia melihat pohon. Pada setitis air, dia melihat laut.. Dia melihat semua dalam yang satu dan melihat yang satu dalam semua, bahkan dia melihat segala sesuatu dalam segala sesuatu dalam segala sesuatu.

Bahkan kadang-2 dia mendaki lebih tinggi. Seakan-akan lepas dia dari pandangan hidup orang biasa. Sebab dia berani menyatakan keyakinannya ada, yang ada hanyalah yang tetap ada..

Akhir kata banyak rahsia yang berselerak di dalamnya..

Tiada ulasan: