08 Oktober 2008

Hakikat Hikmah Tauhid Dan Tasawuf Al Hikam


Hakikat Hikmah Tauhid Dan Tasawuf Al Hikam (Jilid 1)
Keluaran: Pustaka Nasional Singapura
Oleh: Ibn Athaillah
Syarah Oleh: Prof. Dr. K.H. Muhibbuddin Waly
Halaman: 510 mukasurat

Salam..

Kitab Al-Hikam ini menurut Abuya (Prof. Dr. K.H. Muhibbuddin Waly) merupakan inti dalam ilmu Tauhid dan tasawuf dan ianya telah disyarahkan dengan baik dan dengan bahasa yang mudah dan sesuai dengan pengetahuan orang umum, syarahnya bermula dari matan 1 sehingga matan 99:

Ana nukilkan salah satu matannya yang ke 8.. hanya secara ringkasnya saja..

Matan 8: Terbuka Jalan Makrifat Kepada Allah

Apabila Allah membuka bagi anda jalan untuk mengenal-Nya, maka janganlah anda ambil perduli tentang sedikit amalanmu, kerana Allah swt tidak membukakan jalan tadi bagimu selain Ia-Nya berkehendak memperkenalkan (Dzat-Nya atau sifat-2-Nya) kepadamu. Tidakkah anda ketahui bahawa memperkenalkan itu adalah pemberian Allah atas anda. Sedangkan amal-2 (yang anda kerjakan) anda berikan amal-2 itu untuk Allah, dan di manakah fungsi pemberian anda kepada Allah apabila dibandingkan pada apa yang didatangkan Allah atas anda ?

Kalam Hikmah ini adalah sebagai berikut:


1. Hamba-2 Allah yang mengerjakan amal ibadah dgn sebanyak mungkin, tujuannya agar sampai kpd Allah dgn perasaan sepenuh hati dan perasaan mengenal Allah swt. Apabila kita tekun dan sabar mengerjakan amal ibadah, lama-kelamaan, Insya Allah pintu hati kita dibukakan oleh Allah swt utk mengenal (makrifat) kepada-Nya.
Makrifat kpd Allah ialah kita merasakan bahawa Allah “ADA” dimana saja kita berada. Allah melihat hal keadaan kita, dan pula perasaan kita yang bercampur dgn aqidah yang mendalam bahawa tidak ada yang berbuat dan berkuasa selain hanya Allah swt. Di mana saja kita berada, Allah selalu berserta kita. Segala perbuatan dan tindak-tanduk kita dilihat oleh Allah. Apa saja yang kita kerjakan adalah Allah yang menciptakannya.

2. …Kemungkinan juga terjadi sedikit amal ibadah yang kita kerjakan disebabkan penyakit yg ada pada tubuh kita, tetapi apabila makrifat kita kepada Allah sudah begitu mendalam, maka kita mengetahui dengan rasa yakin bahawa sakit itu lebih baik dari sihat, kerana kita dalam sakit boleh meningkat hal keadaan kita utk lebih dekat kpd Allah drp sihat dimana kita jauh drp-Nya…

3. Ketahuilah, bahawa Allah membuka jalan makrifat utk dpt kita kenal Allah, adalah merupakan kehendak-Nya, semoga dgn kurnia-Nya kita dpt dekat kepada Allah. Terbuka segala sifat-Nya dan termakan pengertian Asma-Nya dalam hati dan perasaan tubuh jasmaniah kita. Terbuka jalan ini adalah lebih besar nilainya drp amal ibadah yang banyak, tetapi sunyi atau sedikit sekali makrifat kita kpd Allah swt…

Kesimpulannya:
Bahawa kita selaku hamba Allah, biarlah amal ibadah kita sedikit, asal saja makrifat kita kepada Allah bersemayam di dalam diri kita. Ini adalah lebih bagus drp amal ibadah yang banyak tetapi hati kita lalai kepada Allah. Allah berfirman:

“Maka kecelakaanlah bagi orang-2 yang shalat, iaitu orang-orang yang lalai dari shalatnya, orang-orang yang berbuat riya.” QS Al-Maa’un: 4-6.

Apabila kita diberikan oleh Allah sebagian nikmat makrifat kepada-Nya, maka hendaklah selalu kita hadapkan hati kita kepada Allah dalam arti yang luas. Sebab Dialah yang Maha Berkehendak, Maha Berkuasa, Maha Pengasih, Maha Penyayang dan lain-lain dari sifat-2 Allah yang tidak terhingga banyaknya…

Inilah yang menyebabkan hamba-2 Allah yang soleh tidak putus-2 dari mulut mereka mengingat Allah dengan kalimat dialog:

“ illahi anta maksudi wa ridoka matlubi “
(Wahai Tuhanku! Engkaulah yang aku tuju dan keridhaan Engkaulah yang aku cari.)

2 ulasan:

LaZuema berkata...

Assalamualaikum Tuan,..
Saya Abd Latif. Tuan, jika x keberatan boleh x saya bertanyakan soalan?
Dimana saya boleh memiliki buku ini?

UnInX berkata...

w/salam Tuan..

Buku nie Tuan bleh dptkan di Pustaka Islamiyah:
http://web.mac.com/pustakaislamiyah/iWeb/Pustaka%20Islamiyah%20Sdn%20Bhd/Selamat%20Datang.html

Detail ttg buku nie Tuan blehlah kesini:
http://web.mac.com/pustakanasional/Sinopsis_Buku_Tasawuf_%26_Tauhid/Al-Hikam.html