06 September 2008

Pakaian

Pakaian adalah nikmat Allah, sebagai kulit yang melindungi dari segala gangguan. Sebaik-2 pakaian adalah takwa, iaitu pakaian yang tidak membuat seseorang jauh dari Allah. Jika memakai baju, maka Allah mencintai orang-2 yang menutup auratnya, sehingga tidak seorangpun mengetahui cacat yg menghinanya. Oleh itu hendaklah kita sibuk dengan diri sendiri, menutupi sambil menyucikannya dengan berserah diri penuh kepada-Nya. Selama seseorang mengandalkan kekuatan dirinya, dia akan terputus dari kekuasaan Allah.

Dalam kesibukan mencari-cari pakaian baru untuk dipakai semperna menyambut hari raya nie.. cubalah renungkan tentang 5 pakaian anugerah dari Allah s.w.t.:
Cinta (Marhabbah), Mengenal (Makrifat), Keesaan (Tauhid), Iman dan Berserah Diri (Islam).
1. Sesiapa yang mencintai (Marhabbah) Allah, segala sesuatu menjadi ringan baginya.
2. Sesiapa yang mengenal (Makrifat) Allah, segala sesuatu terasa kecil baginya.
3. Sesiapa yang mengesakan Allah, Ia takkan menyekutukan-Nya.
4. Sesiapa yang beriman kepada Allah, Ia akan merasa aman dari segala sesuatu.
5. Sesiapa yang berserah diri (Islam) kepada Allah, maksiatnya pasti berkurang, sekalipun tergelincir ke dalam maksiat, segera ia meminta ampun kepada-Nya.

Sama-2lah kita renungkan kata-2 nie mungkin ada bahagian untukmu:
“Apa yang telah ditakdirkan untuk dikunyah oleh gigimu, pasti akan terkunyah. Makanlah dengan penuh kemuliaan, janganlah memakannya dengan kehinaan.”
“Ketika Nabi Ibrahim diletakkan dalam manjanik, Jibrail datang menawarkan bantuan, Nabi Ibrahim menjawab: kepadamu, aku tidak memerlukan apa-2. Aku hanya mengharapkan kepada Allah. – Jibrail: kalau begitu, mintalah kepada-Nya. – Nabi Ibrahim menjawab: Cukuplah bagiku bahawa Dia mengetahui keadaanku.”
“Orang yang mengenal Allah pasti meyakini jaminan-Nya. Pemahaman hamba akan sempurna jika ia lebih yakin dengan apa yang terdapat di tangan Allah dibanding dengan apa yang ada di tangannya. Serta lebih percaya kepada jaminan-Nya daripada jaminan makhluk, jika tidak kamu layak disebut manusia bodoh.”
“Ketahuilah sesuatu yang luput darimu bererti bukan rezekimu, apa yang pernah kau miliki kemudian hilang bererti bukan milikmu”
“Khabarkan kepadanya bahawa semua yang Allah ambil dan apa yang Dia berikan adalah milik-Nya”
“Sesiapa yang menemukan Allah, ia tidak akan mendapati sesuatu selain-Nya sehingga tidak akan merasa kehilangan.”
“Sesiapa yang menemukan Allah yang maha mewujudkan segala sesuatu tentu tidak akan merasa kehilangan apapun”

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

peringatan utk semua....

UnInX berkata...

Salam..

Ya.. untuk sapa-2 yg diberi taufik dan hidayah-Nya..