15 September 2008

Cinta Suci Perawan Sufi Pengembaaan Rohani Rabiah Al-Adawiyah


Cinta Suci Perawan Sufi Pengembaaan Rohani Rabiah Al-Adawiyah
Oleh: Ibnu Mahalli Abdullah Umar
Keluaran: Kreasi Wacana
Halaman: 379 mukasurat
Salam..
Membaca kitab nie terasa seakan-2 hidup semasa Rabiah Al Adawiyah. Penulis juga mengaku bahawa sumbanya banyak diperoleh dari muridnya iaitu Abdah binti Abi Syawal. Ana nukilkan sedikit soal jawab Rabiah:

Seseorang bertanya kepada Rabiah: Wahai Rabiah, bagaimanakah hubunganmu dengan Allah di dunia ini ?
Rabiah menjawab: Seperti hubungan antara tamu dengan tuan rumah. Seorang tamu tidak perlu bersusah payah melayani dirinya, kerana tuan rumahlah yang berkewajiban memuliakan dan melayani keperluan tetamu.

Orang itu bertanya: Mengapa kamu tidak langsung mengemukakan permasalahan dirimu kepada Allah dengan berdoa ?, bukankah Allah memerintahkan kepada kita untuk berdoa, dan berjanji akan memperkenankan doanya ?
Rabiah menjawab: Saya merasa tidak perlu menyibukkan diri dengan melakukan hal tersebut. Jadi kenapa perlu saya bersusah payah berdoa, sedangkan saya telah mendapat jaminan dari sisi-Nya. Dia yang paling mengetahui seluruh rahsia diriku, dan dia pula yang lebih mengerti keperluanku sebelum saya ucapkan kepada seseorang.

Seseorang bertanya: Engkau seorang yang banyak menangis, tapi seolah-olah engkau tidak mengasihi terhadap dirimu sendiri. Mengapa hal ini engkau lakukan, wahai Rabiah.
Rabiah menjawab: Orang yang memaksakan dirinya bekerja keras ketika di dunia, akan memperoleh kenikmatan dan kasih sayang kelak iaitu pada hari kiamat.

Orang itu bertanya: Engkau tidak berhenti bersedih dan berduka cita, apakah yang menyebabkan engkau demikian?
Rabiah menjawab: Hal yang menyebabkan saya berduka-cita dan bersedih adalah kerana saya sama sekali tidak mengerti apakah Allah meredhai atau memurkai diriku.

Orang itu bertanya: Selama ini kita lihat dirimu seperti orang yang terbuang, dari manakah asalmu, wahai Rabiah ?
Rabiah menjawab: Saya dari negeri akhirat.

Orang itu bertanya: Dari negeri akhirat ? lalu engkau mahu pergi kemana ?
Rabiah menjawab: Saya mahu pergi ke alam akhirat.

Orang itu bertanya: Apakah yang engkau perbuat di dunia ini ?
Rabiah menjawab: Saya bermain-main saja terhadap dunia.

Orang itu bertanya: Apa maksudmu bermain-main itu ?
Rabiah menjawab: Saya makan roti di dunia, tetapi saya beramal untuk akhirat.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cintasuciperawansufi.blogspot.com

UnInX berkata...

Salam..

Tk byk3 sbb telah mampir..