11 September 2008

Mutiara Nahjul Balaghah (Bahagian 2)

MEMCINTAI IMAM ALI K.W

Dalam salah satu ucapannya, Imam Ali k.w berkata: Seandainya ku pukul hidung seorang Mukmin sejati dengan pedangku ini supaya menjadikannya membenci diriku, ia takkan pernah membenciku. Dan seandainya ku tuangkan seluruh limpahan kenikmatan dunia atas diri seorang munafik supaya menjadikannya mencintai diriku, niscaya ia tidak pernah akan mencintaiku.!

Hal itu telah merupakan ketetapan yang disampaikan kepadaku oleh Rasulullah saw.:
Hai Ali, tiada Mukmin mana pun akan membenci dirimu, dan tiada munafik mana pun akan mencintai dirimu!.

Bersesuaianlah dengan HR Muslim dan Tirmidzi menukilkan dari Ali k.w: ”Demi Tuhan yang membelah benih dan mencipta jiwa, Rasulullah saw. Telah berkata kepadaku bahawa tiada mencintaiku kecuali seorang Mukmin dan tiada membenciku kecuali seorang munafik.”



LIMA PERKARA YANG HARUS DIPEGANG ERAT-ERAT

Kupesankan kepada kalian lima hal. Betapapun kalian “mencambuki punggung untu-unta” (Nie adalah kiasan tentang sesuatu yg amat penting sehingga layaklah apabila seseorang bepergian jauh dan bergegas) untuk mencapainya, hal yang demikian itu sudah sepatutnya:

1. Jangan sekali-kali kalian menujukan harapan selain kepada (Allah) Tuhan kalian.

2. Janganlah kalian merasa takut akan sesuatu selain dosa-dosa kalian sendiri.

3. Jangan sekali-kali merasa malu berkata: “Aku tidak tahu”, apabila ditanya tentang sesuatu yang memang tidak kalian ketahui.

4. Jangan sekali-kali kalian merasa malu belajar sesuatu yang memang tidak kalian ketahui

5. Bersabarlah selalu, sebab hubungan antara sabar dan iman, sama seperti halnya kepala dan tubuh. Maka jika tak ada guna tubuh tanpa kepala, demikian pula iman tanpa sabar !.

Tiada ulasan: