11 September 2008

Kitab Bahaya Lisan

Bahaya Lisan
Kitab asal bertajuk A'fat Al-Lisan
Oleh: Imam Al Ghazali ra.
Keluaran: Qisthi Press
Halaman: 193 muka surat

Salam..

Kitab nie dibahagikan kepada 21 bab kesemuanya.. Dimulai dengan Bab Keutamaan Diam dan diikuti dengan bab-bab bahaya yang ditimbulkan oleh lisan.

Ketahuilah bahawa lisan itu besar bahayanya. Tidak ada orang yang bisa selamat darinya, kecuali dengan DIAM. Oleh itulah agama memuji sikap diam sebagaimana sabda rasulullah saw. “Barangsiapa diam, niscaya akan selamat.”

HR Abu Manshur ad-Dailami: “Barangsiapa menghindari kejahatan qabqab-nya, dzabdzab-nya dan laqlaq-nya, bererti ia telah menghindar dari semua kejahatan.”

Qabqab adalah perut, dzabdzab adalah kemaluan dan laqlaq adalah lisan. Kebanyakan manusia akan binasa oleh ketiga syahwat ini. Oleh kerana itu kami (Imam Al Ghazali ra) sempatkan diri untuk menghuraikan bahayanya lisan, setelah huraian tentang bahaya perut dan kemaluan.

Pada zaman Nabi Isa a.s., orang-2 berkata kepadanya, “Tunjuklah kepada kami akan perbuatan yang mengantarkan kami ke syurga!”
Nabi Isa a.s menjawab, “Jangan bicara selama-lamanya!”
Mereka berkata, “Kami tidak mampu melakukan itu (diam selamanya).”
Nabi Isa a.s pun berkata, “Jika demikian, maka jangan berbicara, kecuali tentang kebaikkan!”.

Diriwayatkan bahawa Abu bakar ra. pernah meletakkan batu kerikil di mulutnya utk mencegah dirinya dari berkata-kata. Lalu ia menunjuk lisannya sambil berkata, “Inilah yang menjerumuskan aku ke lembah kenistaan!”.

Manusia yang berwaspada pasti akan menyadari bahawa di dalam banyak bicara terdapat bahaya. Sedangkan di dalam diam terdapat keselamatan. Penjelasan berikut nie akan menunjukkan kepadamu akan keutamaan diam: Ucapan itu bleh dibahagikan kpd empat macam:
No 1. Ucapan yang berbahaya.
No 2. Ucapan yang bermanfaat.
No 3. Ucapan yang di dalamnya ada manfaat dan berbahaya.
No 4. Ucapan yang tidak bermanfaat dan tidak berbahaya.

Penerangannya:

Adapun No1. Ucapan yang berbahaya, maka wajib berdiam diri darinya.

Demikian pula terhadap No 3. Ucapan yang di dalamnya ada manfaat dan berbahaya, kerana manfaat di dalamnya tidak akan sempurna sbb ada bahaya yang ditimbulkannya.

Sedangkan No 4. Ucapan yang tidak bermanfaat dan tidak berbahaya, maka ucapan nie tidak berguna. Sbb, sama halnya dengan menyia-nyiakan waktu dan menceburkan diri ke dalam kerugian yang besar.

Maka, yang tersisa dari empat macam ucapan itu adalah satu bahagian saja, iaitu No 2. Ucapan yang bermanfaat.
Setelah gugur tiga bahagian, maka kini tinggal satu bahagia. Yang satu nie masih harus diwaspadai, kerana di dalam ucapan yang bermanfaat bisa terselit riya’ (Hasrat pamer) yang sering tidak disadari.


Dengan demikian, dapat disimpulkan bahawa manusia itu, pada hakikatnya , selalu berada dalam bahaya. Salah sedikit dalam ucapan, maka kemudaratan yang ditimbulkannya besar sekali.

Manakala dalam bab-bab yang seterusnya dihuraikan tentang bahaya-bahaya yang ditimbulkan oleh lisan, sebagaimana yang telah disebutkan di atas, serta kesulitan untuk menjaganya itu bisa menjadi satu petunjuk bagi kalian untuk mencapai darjat hakikat, bila Allah menghendaki.

Akhir kata, sebuah karya yang sangat luar biasa..

Tiada ulasan: