29 November 2008

Penenang Jiwa


Penenang Jiwa
Tajuk asal kitab Mukashafah Qulub
Oleh: Imam Al-Ghazali ra
Keluaran: Wholesale-Mart
Halaman: 438 mukasurat

Salam

Manusia hanya akan beroleh ketenangan apabila fitrah atau rohani terisi, subur dan sihat. Yang dimaksudkan dgn kerohanian yg subur dan sihat ialah persediaan dan keteguhan hatinya utk mengalahkan musuh-2 batinnya, iaitu syaitan dan hawa nafsu. Musuh batin ini sangat payah utk ditumpaskan jika kita tidak mempunyai persediaan asas yang lengkap.

Kitab nie dibahagikan kepada 111 bab kesemuanya. Ana nukilkan sket dari babnya.
Mahabbah (Cinta)
Sufyan berkata: “Mahabbah ialah mengikuti Rasulullah saw.” Yang lain mengatakan, “Ialah membiasakan zikir.” Kata yang lain, “Mendahulukan kekasih,” Dan sesetengah mereka mengatakan, “Ialah tidak suka tinggal di dunia.” Namun semua itu mengisyaratkan hasil daripada mahabbah.

Al-Junaid mengatakan, “Allah mengharamkan mahabbah bagi orang yang masih mempunyai hubungan dengan yang lain.” Dia juga berkata, “Setiap mahabbah meminta pengorbanan. Jika tidak berkorban, bererti tidak memiliki mahabbah.”
Zun-Nun mengatakan, “Katakan kepada orang yang mengaku mahabbah kepada Allah. Takutlah engkau dikuasai selain Allah !”
Di tanyakan kepada Asy Syibli, “Jelaskan kepadaku tentang orang arif dan muhib ?” Dia berkata, “Orang arif suka berbicara hanyut dan orang muhib jika diam hanyut.”
Wahai Tuhan yang mulia.
Cinta itu telah terpateri di dada.
Wahai yang mencuri tidurku.
Kau tahu apa yang kulewatkan.
Rabiah Al Adawiah berkata, “Siapa yang dapat menunjukkan, di mana kekasihku?” Khadimnya berkata, “Kekasihku bersamaku. Tetapi dunia menghalanginya.”

Ibnu Al-Jilla ra berkata, “Allah swt memberi wahyu kepada Isa as.”
“Sungguh jika Aku telah kasih kepada seseorang, maka tidak-Ku temukan di situ cinta dunia dan akhiratnya. Ku penuhi dia dari cinta kepada-Ku dan Ku buat ia selalu mengingat-Ku.”

Ibrahim bin Adham berkata, “Ya Tuhanku, Engkau tahu, di mataku Syurga tidak mengimbangi sayap nyamuk di banding kemuliaan yang Engkau telah berikan kepadaku dari mahabbah kepada-Mu, suka mengingat-Mu serta tafakkur tentang keagungan-Mu.”

Juga disertakan VCD Penenang jiwa, yang mana menemubual tiga tokoh penting iaitu, Prof. Madya Mohd Kamil Abd Majid, Prof. Madya Dr. Che Zarrina Sa’ari dan Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam
Akhir kata, sebuah kitab yang sangat baik.. MySpace

Tiada ulasan: