24 Disember 2008

Ibnu Arabi Tokoh Sufi


Ibnu Arabi Tokoh Sufi
Oleh: Zakaria Bin Stapa
Keluaran: Dewan Bahasa Dan Pustaka
Halaman: 126 mukasurat

Salam

Ibn Arabi, atau nama penuhnya Muhammad bin Ali bin Muhammad bin al-‘Arabi al-Ta’i al-Hatimi (1165M – 1240M). Ibn ‘Arabi, berketurunan daripada sebuah keluarga yang mempunyai status sosial yang baik, perpengaruh, bertakwa dan kuat berpegang pada agama. Hakikat ini dapat dibuktikan dengan wujudnya kenyataan bahawa ayahnya Ali bin Muhammad pernah memegang jawatan wazir, dan merupakan tokoh dalam bidang fiqah dan hadith serta terkenal dengan kezuhudan, takwa serta mengamalkan ajaran tasawuf.

Ali bin Muhammad juga bersahabat baik dengan ahli falsafah Islam yang terkenal di Andalus, Abu al-Walid ibn Rusyd, serta kerap mengunjungi ahli sufi yang masyhur, Muhyi al-Din Abdul Al-Qadir Jilani. Ada diriwayatkan bahawa pada mulanya Ali tidak mempunyai anak, lalu beliau menemui Syeikh Abdul Al-Qadir dan memintanya mendoakan agar beliau dikurniakan anak. Berikutan dengan itu Syeikh Abdul Al-Qadir, yang ketika itu sudah agak lanjut umurnya, mendoakan agar Ali dikurniakan anak dan meminta Ali menamakan anak itu “Muhyi al-Din”.

Buku ini mengandungai 5 bahagian kesemuanya:
1. Riwawat Hidup
2. Sumber2 Pengilmuan
3. Hasil2 Tulisan
4. Kontraversi Sekitar Peribadi Dan Metodologi Penulisan
5. Pengaruh Dan Kepentingan.

Akhir kata sebuah kitab yang sangat baik.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum saudara Ubi, dimana boleh saya dapatkan buku ini.. tk

~Sani

UnInX berkata...

Salam..

Buku Ibnu Arabi Tokoh Sufi.. Saudara Sani blehlah dapatkan dalam bentuk pdf file dicni:
http://www.karyanet.com.my/knetbeta/index.php?tpf=ecom_book_detail&sid=54c6a43dc88ca03513acabb46871070f&requestbook=on&id=316