17 Disember 2008

Fihi Ma Fihi


Yang mengenal dirinya yang mengenal Tuhannya
Kitab Asal: Fihi Ma Fihi
Oleh: Maulana Jalaluddin Rumi
Keluaran: Pustaka Hidayah
Halaman: 355 mukasurat
Salam
Jalaluddin Rumi yang terkenal dengan puisi2 sufistiknya, kali ini menyusun aforisme2 yang luar biasa indah dan dalam. Buku ini adalah salah satu karya magnumnya. Jika Matsnawi dianggap sebagai karya puisi terbaiknya, manakala buku ini adalah yang terbaik dalam bentuk aforisme sufistik. Buku ini nampak tersusun sebagai sebuah risalah petunjuk bagi para penempuh jalan sufi, sehingga bab demi babnya terasa sebagai sebuah kurikulum yang tersusun rapi.

Fihi ma fihi adalah kumpulan ceramah yang terpelihara didalam Majlis-i Sab’a-i Maulana (Ceramah Dari Tujuh Puluh Pembahasan Maulana). Ia merupakan kumpulan kuliah, wacana, perbincangan dan komen Rumi pada pelbagai masalah.

Di dunia ini aku merasakan dua kedekatan. Satu kepada tubuh dan satu lagi kepada kalian. Ketika rahmat Tuhan aku harus melepaskan diri dari kesunyian dan kehidupan duniawi, kedekatanku kepada kalian akan tetap ada.
Gambaranmu berada di dalam mataku.
Namamu pada bibirku.

Pikiran tentang Engkau bersemayam didalam hatiku.
Dimana lagi aku perlu menulis?.

Mataku melihat pada yang lain
Apa yang seharusnya aku lakukan?
Kerana engkau adalah cahaya mataku.

Aku meminum darah hatiku
Dan engkau fikir anggur yang aku minum

Engkau merompak jiwaku
Dan berfikir engkau memberiku hadiah
Imam Ali kw. Pernah berkata; “Apabila tirai telah diangkat, aku tidak menjadi lebih yakin.”
Hubungan Paling Rahsia dalam Cinta.

Pada suatu masa seorang Raja memerintahkan setiap budaknya memegang sebuah gelas minuman emas untuk para tetamu yang datang. Bahkan budak kesayangannya juga diperintahkan memegang gelas minuman itu. Tetapi ketika raja datang sendiri, budak kesayangannya itu mabuk pada pandangan raja, pingsan dan menjatuhkan gelas minuman sehingga hancur berkeping2. melihatkan keadaan ini budak2 yang lain berkata, “Barangkali beginilah yang mesti kita lakukan.” Dan mereka semua pun bersungguh2 melemparkan gelas minuman ditangannya.
Raja memarahi dan bertanya, “kenapa mereka melakukan hal yang demikian.”
Mereka menjawab; “Kerana kesayanganmu melakukannya.”
“Kamu bodoh”; kata raja, dia tidak melakukannya. Akulah yang melakukannya!.”

Secara lahiriah, seluruh “bentuk” itu telah melanggar, kecuali untuk pelanggaran khusus itu, yang bukan hanya jiwa ketaatan melainkan melampaui batas ketaatan dan pelanggaran. “Tujuan” adalah budak itu. Seluruhnya adalah pengikut raja dan tentunya pengikut budak itu juga, kerana dia adalah hakikat raja. Perbudakkan itu tidak lagi sekadar bentuk padanya, dia telah terisi dengan keindahan raja.

Terbahagi kepada 70 bhg. Akhir kata sebuah kitab dgn karya yg indah. MySpace

Tiada ulasan: