02 Disember 2008

Risalah Kesufian Syeikh Ahmad Al-Alawi


Risalah Kesufian Syeikh Ahmad Al-Alawi
Susunan: Abdul Majid Haji Khatib
Keluaran: Pustaka Aman Press (PAP)
Halaman: 68 Mukasurat

Salam

Syeikh Ahmad Al-Alawi adalah seorang sufi abad ke-20 (1869M – 1934M), lahir di Mostaganem, Algeria. Beliau sangat masyhur dibenua Afrika dan muridnya sampai beribu2 orang banyaknya. Beliau dianggap sebagai seorang wali Allah.

Ahli makrifat itu tidak dikatakan makrifat jika ia tidak mengenal Allah dari segenap sudut dan dari arah mana saja ia menghadap. Mereka hanyalah ada satu kiblat (arah) iaitu yang Hakiki itu sendiri. “Ke mana saja kamu memandang, di situ ada wajah (zat) Allah”. Ke mana saja kamu memandang samada dengan deria atau akal atau khayalan, maka di situ ada wajah (zat) Allah. Oleh itu, dalam setiap sesuatu ain ada (wujud zat ilahi) dan semuanya adalah kerana “La ilalaha illal-Lah”.
Janganlah tinggalkan ruhmu, dan janganlah lawan dia, tetapi turutilah ia dan carilah apa yang ada di dalamnya.

Siapa yang menyembunyikan Rahasia adalah terhijab, dan siapa yang membuka Rahasia itu akan binasa.

Ana nukilkan salah satu sajaknya: Laila. (Di Maksudkan adalah Allah)
Hampirlah aku dengan Laila
Apabila aku dengar seruannya
Suara itu sentiasa aku dengar

Dia sukakan aku dan datang hampir kepadaku
Di bawanya aku ke pangkuannya
Dengan lemah gemalai diserunya aku
Diduduknya aku di sisinya
Kemudian dia datang makin hampir
Disingkapnya selubung yang menutupi badannya
Takjub aku melihat keindahannya
Dipeluknya aku seerat-eratnya
Hinggalah aku hilang dalam dia
Hingga aku sangka dia itu aku
Dicabutnya diriku
Ditukarnya bentukku
Ditandanya aku dengan tanda yang khusus
Dilengkapinya aku dengan kelengkapannya
Dinamanya aku dengan namanya
Dihancurkan dan dimatikannya aku
Setelah mati, aku dihidupkan semula
Bintang aku bersinar terang di langit
Manakah nyawaku, manakah badanku
Hakikat ditunjukkan kepadaku
Rahasia tersembunyi ditunjukkan kepadaku
Mataku tidak melihat kecuali dia
Dia sahaja aku saksikan
Semua makna dalamnya terkandung
Maha suci engkau dan maha agung

Anda yang melihat keindahan
Inilah keindahan dia
Ambillah dariku
Inilah lukisanku
Hatiku bukan membohong
Rahasia aku bertemu dengannya
Jika kehampiran dengannya habis
Aku masih berdiri dalam pendiriannya.
Akhir kata sebuah kitab yang sangat baik dan agak tinggi nukilannya.

Tiada ulasan: