22 Disember 2008

Awarif Al-Ma’arif


Awarif Al-Ma’arif - Puncak Pengetahuan Ahli Makrifat
Oleh: Syaikh Syihabuddin Umar Suhrawardi
Keluaran: Pustaka Hidayah
Halaman: 296 mukasurat

Salam

Karya seorang syeikh sufi terkenal Syihabuddin Umar ibn Suhrawardi (1145M – 1234M). Ia di lahir di Suhraward dan wafat di Baghdad, ia adalah putera kepada seorang tokoh sufi iaitu Abu Najib Suhrawardi, penulis kitab Adab Al-Muridin. Berbagai konsep dan pengertian dalam dunia tasawuf dibahas secara terperinci dan dijelaskan langsung dari sumber asalnya. Dalam literatur tasawuf, kitab ini adalah sebagai salah satu kitab klasik terbaik tasawuf.

Disebutkan bahawa perjalanan tasawuf diibaratkan sebagai proses pembuatan anggur murni berikut ini: disemaikan di zaman Nabi Adam, dirawat dan dipelihara di zaman Nabi Nuh, mulai bersemi di zaman Nabi Musa, mencapai kematangan di zaman Nabi Isa dan menghasilkan anggur murni di zaman Nabi Muhammad saw. Ibarat seorang pencinta anggur, kaum sufi menikmati kecintaan Allah hingga mabuk dan lupa tentang diri…
Kami tidak menginginkan syurga atau takut pada neraka”.
Hal ini diungkapkan dalam bentuk kalimah lain.
Ya Allah, sungguh Engkau tidak berdagang dengan sesiapapun. Ibadah kami lakukan semata-mata demi ketulusan hati dan kecintaan kepada-Mu. Masuklah kami ke dalam syurga dengan keagungan-Mu dan masuklah kami ke dalam neraka dengan keadilan-Mu.
Siapakah yang akan menemukan kesempurnaan, kecuali orang yang sempurna! Laksana seorang pemilik permata sejati, ia akan menyimpannya rapat-rapat dan tak akan memberitahukannya kepada sesiapapun.

Terbahagi kepada 58 bahagian. Akhir kata sebuah kitab yang sangat3 baik.

1 ulasan:

Mohd izzat berkata...

Assalamualaikum.. Bagaimana sy nak dapatkan kitab nie...