23 Disember 2008

Karya Klasik Melayu Islam


Karya Klasik Melayu Islam
Oleh: Mahayudin Hj. Yahaya
Keluaran: Dewan Bahasa Dan Pustaka
Halaman: 366 mukasurat

Salam

Kajian terhadap manuskrip Melayu merupakan aspek penting dalam bidang Pengajian Melayu. Hal ini mendapat perhatian khusus dikalangan sarjana2 Barat. Hasilnya, benua Eropah menjadi khazanah manuskrip Melayu sejak zaman berzaman. Orang Belanda telah mendahului bangsa2 lain di Eropah dalam bidang pengkajian manuskrip Melayu. Ribuan manuskrip Melayu telah dibawa ke Eropah bagi tujuan tersebut. Hasil tulisan para ulama silam telah dijadikan bahan rujukan oleh para pelajar dan pengkaji di Eropah dan di luar Eropah. Dalam khazanah ilmu itu tersirat pelbagai hikmah yang boleh dijadikan contoh dan teladan.

Buku ini mengkaji beberapa buah manuskrip lama hasil tulisan ulama-ulama terkenal termasuk Hamzah Fansuri, Burhan al-Din al-Kurani, Syihab al-Din al-Jawi dan Abu al-Fauz al-Marzuqi. Sejumlah 86 buah manuskrip Melayu-Islam telah dipilih untuk dijadikan bahan kajian dan lima daripadanya telah ditaransliterasi dan dianalisis kandungannya. Kajian ini bertujuan untuk membuat pendedahan serta memberi peluang kepada kepada generasi masa kini untuk memahami dan mendalami ilmu dan pemikiran silam. Ini juga merupakan usaha kesarjanaan terhadap bidang yang kurang diberi perhatian berbanding dengan penyelidikan bidang-bidang lain. Oleh itu, kajian ini amat penting dan bermanafat bagi mengembalikan kegemilangan dan keluhuran tamadun silam dalam usaha membina ilmu pada masa akan datang.
Antara Transliterasi Rumi Naskhah adalah.. (Manuskrip jawi turut disertakan)
1. Al Muntahi Terjemahan karangan Syeikh Hamzah Fansuri
2. Kasyf Al-Muntazar Li ma Yarahu Al-Muhtadar Terjemahan karangan Syeikh Burhan Al-Din Malik Ibrahim Bin Hasan Al-Kurani
3. Al Risalah Terjemahan karangan Syeikh Syihab Al Din Bin Abdullah Muhammad Al Jawi
4. Aqidah Al-Awam Terjemahan karangan Abu Al Fauz Al Marzuqi
5. Hadis-Hadis Nabi Terjemahan karangan Tanpa Nama Pengarang

Akhir kata sebuah kitab yang sangat baik.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum saudara Ubi, dimana boleh saya dapatkan buku ini.. tk

~Sani

UnInX berkata...

w/salam..

Buku Karya Klasik Melayu Islam.. Saudara Sani bleh dptkan di cni:
http://www.dawama.com/index.php?ch=11&pg=381&ac=628&tpt_id=11