24 April 2009

Risalah-Risalah Sufi Syeikh al-Darqawi


Risalah-Risalah Sufi Syeikh al-Darqawi
Kitab Asal: Letters Of A Sufi Master
Oleh: Maula al-Arabi ad-Darqawi ra
Keluaran: Pustaka Hidayah
Halaman: 111 mukasurat

Salam

Adalah terjemahan dari risalah-risalah sufi pilihan karya Syeikh al-Arabi ad-Darqawi ra, pengasah cabang utama tarikat Syadziliyyah di Afrika Utara. Setiap risalah mengandungi hikmah kearifan yang berlimpah dan menjadi kunci utama untuk membuka pintu-pintu menuju jalan spiritual. Berdasarkan teknik-teknik penting dalam zikir, ia membahas kaedah memerangi hawa nafsu dan berbagai segi yang berpengaruh di jalan sufi. Selain itu, himpunan risalah ini dapat dipandang sebagai ajaran-ajaran langsung dari tangan pertama dalam literatur tasawuf.

Syeikh Ibn Athaillah ra berkata dalam Al-Hikam: ”Sejak engkau tahu bahawa setan tidak akan pernah melupakanmu, maka tugasmu adalah tidak melupakan Dia yang memegang ubun-ubunnya.”
Syeikh berkata: Jalan terbaik untuk menghancurkan musuh adalah bergelut dengan cinta Sang Sahabat. Disisi lain, jika kalian sibuk berperang melawan musuhmu, maka dia akan mendapatkan apa yang diinginkannya darimu dan pada saat yang sama, kalian kehilangan kesempatan untuk mencintai Sang Sahabat."

Jika kalian mengingini apa yang kalian inginkan tanpa mencarinya, maka tinggalkanlahnya dan tumpukan perhatian pada Tuhanmu. Dengan begitu kalian mendapatkannya. Insya Allah jika kalian menyerahkan seluruh keperluanmu dan hanya menyibukkan diri dengan Allah, maka Dia akan memberimu segala kebaikan yang kalian inginkan.

Dengarlah, wahai faqir, apa yang kusampaikan kepada saudaraku: ”Setiap kali aku kehilangan sesuatu, besar ataupun kecil, aku berpaling darinya dan menatap Tuhanku dan aku mendapatkannya dihadapanku.

Kita mengetahui bahawa berbagai keperluan orang biasa dapat dipenuhi dengan mencari sendiri, sementara keperluan orang-orang terpilih akan dipenuhi oleh Allah swt.

Ketika orang lain sibuk beribadah, sibukkanlan dirimu dengan-Nya yang disembah.
Ketika mereka sibuk dengan cinta, sibukkanlah dirimu dengan Sang Kekasih.
Ketika mereka berusaha menunjukkan berbagai keajaiban, carilah ketenangan dalam doa.
Ketika mereka melipat gandakan ibadah, datangilah Allah Yang Maha Pengasih.

Akhir kata sebuah kitab yang sgt3 baik.

Tiada ulasan: